Támogatás

A kedves olvasó éppen a legutóbbi számban olvashatta, hogy „Magyarország a víz felé fordul”. A mi olvasatunkban ez azt jelentené, hogy kedvező lehetőségeket teremtünk ahhoz, hogy a belvízi fuvarozásban érdekeltek többet és jobb körülmények között dolgozhassanak. Ennek vonatkoznia kell a hajóstársaságokra, és a hajózással foglalkozó magánszemélyekre egyaránt. Elvégre egy szakma akkor kezd emelkedni, ha minden pozícióban, legyen az parti irányító státus, vagy a hajóvezető pozíciója, egyre több kvalifikált szakember dolgozik. Ez annak kapcsán jutott eszembe, hogy a napokban beszéltem hajós kollégákkal, akik hajóvezető vizsgára készülődnek és azzal az elképesztő ténnyel szembesültek, hogy a legújabb vizsgatarifák szerint a hajóvezetői papírhoz külön megszerezhető un. vonalvizsgák ára megszégyeníti az űrkutatás által elért magasságokat. A 100 kilométerenkénti 40.000 forint azt jelenti, hogy egy Budapest – Regensburg szakasz majd 300.000 forintba kerül, de az egész Dunáért, szerény 1 millió forintot kell kifizetni. Mikor tud egy matróz annyit félretenni, hogy kifizesse ezeket az összegeket? Persze erre egyből az a válasz érkezik, hogy nem kell egyszerre az egész szakaszra levizsgázni, lehet 100 kilométerenként is. Aki ezt gondolja, próbáljon elhelyezkedni egy Budapest-Komárom, vagy egy Krems-Linz között érvényes hajóvezetői papírral. Nem fog olyan épeszű hajóstársaságot találni, aki 2 naponta váltja az embereit, mert azoknak nincs papírjuk a másnapi szakaszra. A következő replika az lehet, hogy fizesse ki a hajóstársaság a vizsgadíjat. Sajnos a legtöbb hajóstársaság, a mai padló alá taposott fuvardíjak mellett nem tud több millió forintot kifizetni vonalvizsgára, és nem tud tanuló állást fenntartani a hajóin. Egy szakmát meg lehet úgy is ölni, hogy nem segítjük, még csak nem is ösztönözzük az embereket, hogy ebben a szakmában dolgozzanak. Szóval jó lenne, ha Magyarország tényleg a víz felé fordulna, de most már nem csak stratégiai szinten. Kezdhetnénk például a vizsgadíjakkal.

Kruppa Ferenc

Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége

 

 

 

2012. december 13. 12:16

Vissza a hírekhez