Piaci kitekintés

 A napokban a kezembe került a Rajnai Hajózási Központi Bizottság és az Európai Bizottság logójával fémjelzett „Markbeobachtung 2014” című könyv, amely bemutatja Európa belvízi hajózását a 2013 évi adatok alapján. Ebből próbáltam, a teljesség igénye nélkül, néhány érdekesebb adatsort feldolgozni, és kiegészíteni a hazai kikötők adataival.

Az első táblázat az információk gerincét adó német vízi utakon fuvarozott áruk fajta szerinti megoszlását mutatja.

 

 

Mill. Tonna

Szén

37,50

Homok, Építőanyag

37,10

Vegyi anyagok

28,80

Mezőgazdasági termékek

25,70

Vasáruk

22,60

Ásványolaj termékek

21,70

Érzek

17,20

Konténerek

16,00

Egyéb áruk

11,20

Élelmiszeripari termékek és takarmányok

9,10

 

A következő adatsorban az a megdöbbentő, hogy a Duna és vízrendszere mennyire lemarad az egyéb német útvonalak mögött a fuvarozott áruk mennyisége tekintetében. A Rajna adata, amely tartalmazza a Majna, Mosel és Neckar számait is, nem meglepetés, de a német csatornáknak a Dunához viszonyított közel három, illetve ötszörös adata több mint érdekes.

 

 

 

Mill. Tonna

Rajna és mellékfolyói

193,50

Német nyugati csatornarendszer

39,20

"Mittelland" csatorna

21,40

Elba és mellékfolyói

17,60

Weser és mellékfolyói

8,50

Duna és mellékfolyói

7,50

 

 

A Rajna kiemelkedő szerepe azonnal érthetővé válik, ha megnézzük azoknak a tengeri kikötőknek a forgalmát, amelyek közvetlen kapcsolatban vannak a Rajna folyóval.

 

 

 

Mill. Tonna

 

tengeri forgalom

belvízi forgalom

Rotterdam

440,50

200,00

Antwerpen

190,80

94,30

Hamburg

139,00

10,80

Amszterdam

95,70

33,50

 

 

 

A folyami kikötőkre áttérve először a rajnai kikötők forgalmáról szóló táblázatot mutatom be. A kiemelkedően első helyezett Duisburg forgalmánál figyelembe kell venni, hogy kisebb tengeri hajókkal megközelíthető.

 

 

Mill. Tonna

Duisburg

49,40

Köln

11,70

Mannheim

8,70

Strasbourg

8,00

Ludwigshafen

7,60

Neuss

7,60

Basel

6,80

Karlsruhe

6,40

Kehl

3,70

Krefeld

3,50

 

A következő táblázat a felső-dunai kikötők forgalmát mutatja. Említésre érdemes, hogy Regensburg korábbi átrakó, fordító szerepe csökkent. Ma már – a dunai flották átalakulásával – az átrakásos forgalom jelentősen mérséklődött, a rakodásokat inkább könnyítések miatt hajtják végre.

 

 

Mill. Tonna

Linz

4,40

Regensburg

1,60

Wien

1,60

 

Végül a Magyar Dunai Kikötők Szövetségétől kapott adatokkal prezentálnám a szövetség tagjai közül az öt legnagyobb kikötő előző évi forgalmát. Itt szeretném megjegyezni, hogy a külföldi statisztikákhoz hasonlóan csak a város forgalmát jelenítettem meg, ami Baja, Budapest vagy Dunaújváros esetében több cég rakodási teljesítményét mutatja.

 

 

Mill. Tonna

Dunaújváros

1,51

Budapest

1,31

Baja

0,69

Paks

0,34

Győr-Gönyü

0,27

 

Az említett kiadvány mind a Rajna, mind a Duna folyami fuvarozási forgalmát tekintve csökkenő értékeket mutatott az elmúlt években. Ennek köszönhetően a flották kapacitása is csökkent. Hosszú idő óta az idén ősszel szembesültünk először azzal, hogy nem lehetett szabad hajóteret találni bizonyos áruféleségek fuvarozására. Mindehhez hozzá kell tennünk azt a tényt, hogy, bár a vízállás nem biztosítja tartósan az akadálymentes hajózást, jelentős és tartós kisvíz azért nem hátráltatta a forgalmat. Tehát az említett hiány viszonylag normális vízállásoknál alakult ki, ami egy emelkedő piac kilátásait vetíti elénk.

 

Kruppa Ferenc

FLUVIUS Kft

 

2015. március 23. 13:48

Vissza a hírekhez