Belmondo és a németek

 

A cím láttán biztosan sokan elgondolkodtak, hogy jön a híres francia sztár a németekhez. Meg arról is, hogy ez az egész hogyan kerül egy cikkbe, ami fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó lapba íródott.

A napokban jutott eszembe a francia macsó, egy mindenhol megjelenő hír hallatán. A Profi című film egyik jelenetét eleveníteném fel a kedves olvasóban. Már azokban, akik néhányszor látták az azóta klasszikussá vált alkotást.

Belmondo egy bisztróban eszegeti a kiflijét, amikor bejön az egyik ellenfél. Rövid, de természetesen elmés beszélgetés után, laposra veri az illetőt, majd lazán távozik. Az ajtóból még visszafordul, és közli a megdöbbent csapossal, hogy „a svájci kiflit a barátom fizeti”!

Nos, éppen így tesznek a németek is, amikor bevezetik a minimálbért, és azt az országon áthaladó kamionosok, hajósok, vasutasok számára is kötelezővé teszik. A cechet a török, román, lengyel és magyar barátaik fizetik. Remélem azok sem sértődnek meg, akiket éppen kihagytam a felsorolásból.

Mielőtt valaki felháborodik, hogy már eltörölték, közlöm, hogy hallottam. Hallottam, hogy az Európai Bizottság az uniós joggal ellentétesnek ítélte, és kötelezettség szegési eljárással fenyegeti Németországot. Aki – tudomásom szerint – mellesleg az EU legnagyobb befizetője. A kérdés, mit veszthet ezzel az eljárással? Kevesebbet kell befizetnie?

Hallottam, hogy német illetékesek közölték, nyárig felfüggesztik a törvény végrehajtását. Vissza azért nem vonták!

Azt, mondjuk kevéssé értem, ez mire volt jó nekik. A német ifjúság nem akar – már bocsánat a szakmák jeles képviselőitől – tróger munkát végezni. A német hajóstársaságok – hogy csak a saját szakmám nevében nyilatkozzak – hosszú évek óta importálják a kelet- és közép-európai munkaerőt, mert kevés a hajósuk. Van a német vízi utaknak olyan szegmense, ahová 70-80 éves lotzok segítségével lehet bemenni. Az érthetőség kedvéért. Amennyiben pl. egy magyar hajó olyan vízi útra megy – akár csak néhány kilométeresre – ahová ritkán jár, és a hajó vezetőjének arra a szakaszra nincs érvényes papírja, egy helyi illetőségű hajóvezetőt fogad, aki adja a helyismeretét. A fenti példa nem feltétlenül azt mutatja, hogy Németországban egy végigdolgozott élet után nem lehet nyugodt öregkora egy hajósnak, hanem azt, hogy nincs olyan fiatal, aki átvette volna a stafétát az idősebbektől. Akkor meg minek akarják kiszorítani az idegen országok hajóit és hajósait ezekről a helyekről. Mert a jelen gazdasági helyzetben a munkaerő bérének mesterséges növelése sajnos ezt eredményezheti.

Jó lenne, ha a szomszédok tiltakozása, az EU vizsgálata eredményre vezetne, csak kicsit szkeptikus vagyok. Belmondo után, most a focival szeretnék példálózni. A németek meg akarták nyerni a foci világbajnokságot. Építettek egy jó válogatottat, felépítettek egy egész kutatóközpontot, hogy tudományosan is alátámasszák a feladatot, és megnyerték. Mármint a foci vb-t. Ezt is meg fogják csinálni! A svájci kiflit meg majd mi fizetjük.

 

 

Kruppa Ferenc

Fluvius

 

 

 

 

 

 

 

 

2015. március 23. 13:54

Vissza a hírekhez